رفع اشکال برخی از مشکلات رایج استفاده از اینترنت در دانشگاه
اشکال اول - امکان اتصال به شبکه اینترنت وجود ندارد.
- آیا صفحه ورود نام کاربری و پسورد را مشاهده میکنید؟
درصورتیکه این صفحه را مشاهده نمی کنید، اتصال سیستم شما با شبکه دانشگاه برقرار نمی باشد. موضوع را از طریق مسئول شبکه واحد خود پیگیری نمایید.
- آیا از نام کاربری و یا کلمه عبور شما ایراد گرفته می شود؟
- ابتدا وارد سایت its.iust.ac.ir شوید و بر روی دکمه ورود کلیک نمایید. نام کاربری و کلمه عبور خود را وارد نمایید. درصورتیکه نتوانستید وارد داشبورد کاربری خود شوید، نام کاربری و کلمه عبور خود را اشتباه وارد می کنید.
- آیا از نام کاربری و کلمه عبور شما صحیح است ولی با این حال امکان اتصال به اینترنت وجود ندارد؟
- حسابهای کاربری مربوط به واحدهای دانشگاه و حسابهای کاربری فارغ التحصیلان امکان اتصال به اینترنت را ندارند.
- دانشجویان و کاربران بسته به نوع اکانتشان، تعداد محدودی امکان اتصال همزمان به اینترنت را دارند. به عنوان مثال دانشجویان مقطع لیسانس، در یک زمان تنها میتوانند 2 کانکشن همزمان داشته باشند. مثلا یک اتصال با تلفن و یک اتصال با لپتاپ. این افراد درصورتیکه بخواهند یک سیستم دیگر را با همان نام کاربری به شبکه اینترنت متصل سازند، سیستم اجازه اینکار را نخواهد داد. جهت برطرف نمودن این مشکل وارد داشبورد شخصی خود در سایت ITS شده و در قسمت تاریخچه اتصالات، اتصالات اضافی خود را بسته تا سیستم جدید بتواند از شبکه اینترنت استفاده نماید.
- . درصورتیکه حجم ترافیک ماهیانه خود را بیش از اندازه استفاده نموده اید امکان اتصال به اینترنت را تا تمام شدن مدت محدودیت، نخواهید داشت. جهت دریافت اطلاعات بیشتر، به صفحه مقررات، بخش اینترنت مراجعه فرمایید.
اشکال دوم - سرعت اتصال به شبکه پایین تر از گروه کاربری شما می باشد.
- آیا از سرعت مصوب گروه کاربری خود مطلع هستید؟
کاربران اینترنت بر حسب دسته کاری خود، با سرعت های مختلفی به شبکه اینترنت متصل می شوند. به عنوان مثال سرعت اتصال دانشجویان مقطع دکترا بیشتر از دانشجویان مقطع کارشناسی می باشد. جهت مشاهده سرعت اتصال گروه کاربری خود، وارد لینک مقررات سایت ITS شده و سپس گزینه (TAB) استفاده از اینترنت را انتخاب نمایید. لطفا قوانین نوشته شده را کاملا مطالعه نموده و از سیاست های اعمال شده مطلع شوید.
- آیا سرعت اتصال فعلی شما کندتر از سرعت مصوب گروه کاربریتان می باشد؟
ابتدا به روش توضیح داده شده در سوال قبلی از سرعت مصوب گروه کاربری خود مطلع شوید. پس از آن وارد داشبورد کاربری خود در سایت ITS شوید و در گراف سرعت اتصال به اینترنت خود، عدد سرعت اتصال خود را مشاهده نمایید (با آوردن نشانگر موس بر روی گراف، سرعت اتصال فعلی نمایش داده میشود). در صورتیکه سرعت اتصال نمایش داده شده کمتر از مصوب گروه کاربری شما بود، لطفا موارد ذیل را چک نمایید.
- استفاده ترافیک اینترنت، بیش از حد مصوب شده گروه کاربری: جهت چک نمودن گراف های ترافیک ماهیانه - هفتگی - روزانه وارد سایت داشبورد کاربری خود شوید. در صورتیکه هر یک از این گراف ها عددی بیش از 100 درصد را نشان میدهند، سرعت شما بر اساس نوع اتمام حجم (ماهیانه - هفتگی - روزانه)، محدود میگردد. جهت مشاهده محدودیت های ترافیکی و نحوه محاسبه آن، به قسمت سوالات متداول سایت ITS رفته و گزینه (TAB) سوالات متداول اینترنت را مشاهده نمایید.
- عدم ثبت خوابگاه: جهت رفاه حال دانشجویان خوابگاهی، دانشجویانی که در سامانه گلستان به عنوان دانشجوی خوابگاهی معرفی نشده اند، با سرعت محدودی امکان اتصال به اینترنت را خواهند داشت. درصورتیکه دانشجوی خوابگاهی هستید ولی با سرعت پایین به شبکه متصل می شوید، ابتدا وارد داشبورد کاربری خود در سایت ITS شده و بر روی لینک مشاهده مشخصات کاربری کلیک نمایید. در جدول نمایش داده شده، در سطر خوابگاه باید مشخصات خوابگاه شما نمایش داده شود. در صورتیکه در این بخش عبارت ثبت نشده است را مشاهده نمودید، این بدین مفهوم هست که خوابگاه شما ثبت نشده است. جهت رفع مشکل به امور خوابگاه ها مراجعه نمایید. پس از برطرف نمودن مشکل از سمت امور خوابگاه ها، سیستم مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات در ساعت 24 هر شب اطلاعات خوابگاه ها را از سیستم خوابگاهی دانشگاه خوانده و تغییرات سرعت اینترنت را اعمال می کند.
- محدودیت بر اساس وضعیت تحصیلی: درصورتیکه وضعیت تحصیلی شما در سامانه گلستان به صورت اخراج، محروم از تحصیل، راکد و مانند آن درآید، تا زمانی که اکانت ایشان در سیستم مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات حذف نگردد، با حداقل سرعت می توانند به اینترنت متصل گردند. شما می توانید علاوه بر سیستم گلستان، وضعیت تحصیلی خود در بخش مشاهده مشخصات کاربری در سایت ITS مشاهده نمایید.
اشکالات دیگر به جز موارد گفته شده در بالا
در صورتی که مشکل پیش آمده جزء مشکلات بالا نیست برای رفع مشکل به روش زیر اقدام فرمایید:
مشکلات شبکه وایرلس خوابگاهها
با توجه با راه اندازی سامانه پشتیبانی، مشکلات شبکه خوابگاه ها صرفا از طریق این سامانه پیگیری می شود. تمام موارد وارد شده در این سامانه قابل پیگیری می باشد. برای اطلاع رسانی در مورد مشکل خود در این سامانه یک درخواست ثبت نمایید. برای ورود به این سامانه از طریق این لینک که در صفحه اول سایت و در داشبورد شما نیز موجود است اقدام فرمایید.
مشکلات مربوط به حسابهای کاربری
در صورت عدم امکان ورود و ثبت مشکل در سامانه پشتیبانی،با تلفن پشتیبانی مرکز به شماره 73225959 تماس بگیرید.